Ondřej Klímek na druhém PLESE pro Frýdek-Místek


V HUDEBNÍ BRANŽI VÁM ŽÁDNÝ PAPÍR ZE ŠKOL NEPOMŮŽE, ZÁSADNÍ JE POVĚST, CO UMÍTE A PRO CO MÁTE CIT


Frýdeckomístecký rodák a úspěšný hudebník Ondřej Klímek vystoupí v pátek 26. 1. na druhém plese pro Frýdek≈Místek s Petr Sovič & Golden Big Band Prague.


DSCF0025


Michal Pavlíček, Kamil Střihavka, Ota Balage, Vltava, Petr Kolář, Daniel Landa, Kamila Nývltová a mnoho dalších. Málokomu se podaří spolupracovat s takovou plejádou slavných jmen. Jaká k tomu vedla cesta?


Vše v podstatě začalo studiem na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze, kde se člověk setkával s mnoha zajímavými a inspirativními lidmi, ať už to byli spolužáci, ostatní studenti nebo profesoři, kteří se postupem času stali také mými kolegy v nejrůznějších projektech. Zásadní pak bylo setkání s hudebníkem Otou Balagem, který si mě vyhlídl v kapele Kamily Nývltové a který mě přizval do mnoha dalších projektů, kde jsem spolupracoval s mnoha dalšími osobnostmi. A v této fázi se to pak rozjelo a dostal jsem se do určitého povědomí. V hudebním odvětví vám žádný papír ze škol nepomůže a zásadní je pověst, kterou máte, jak hrajete, co umíte, pro co máte cit apod.  A jak jsem zjistil postupem času, hráčů na dechové nástroje s citem pro populární hudbu na našem hudebním písečku zase až tolik není.

Jak vypadá den profesionálního hudebníka?


Záleží na tom, co se děje předchozí den :) Harmonogram dne ovlivňuje to, kde člověk hraje, protože od toho se odvíjí celý denní plán, cestování, odjezdy, příjezdy. Ale denně řeším takovou lehkou administrativu jako jsou maily, kontrola termínů koncertů, údržbu nástrojů a podobně. Také se snažím denně cvičit na nástroje, na které hraju tak, abych byl permanentně minimálně v nátiskové kondici. Někdy je to třeba jen několik desítek minut denně, někdy několik hodin. A také hodně poslouchám muziku napříč žánry, někdy ze zájmu, někdy ze studijních důvodu i to co nechci, zejména když se to musím naučit v rámci daného projektu. S tím je pak spojená určitá zručnost s prací s nahrávacím a notačním softwarem, takže když zrovna nejsem na cestách nebo nehraju, tak trávím poměrně dost času u počítače a zabývám se touhle problematikou.

Frýdek-Místek je spojen s Vašimi nejen hudebními začátky. Jak na něj vzpomínáte?


Já se stále považuju za „frýdečana-místečana“, resp. „staroměšťana“, kde mám pořád trvalé bydliště, takže vůči Frýdku-Místku necítím nějakou melancholii. Je však pravda, že většinu času teď trávím v Praze, která je domovskou základnou většiny hudebníků a projektů, se kterými spolupracuji. Ve Frýdku-Místku působím například v kapele Behind the Door, se kterou příští rok oslavíme už 15 let existence. Přijde mi, že čím jsme starší a čím déle hrajeme, tím více bez sebe nemůžeme být :)  Jinak kdybych měl přece jen zavzpomínat, tak nemůžu nevzpomenout na Libora Pazderného, který mě učil na flétničku, klarinet a pak na saxofon od malého kluka až po konzervatoř a se kterým jsme přátelé dodnes. Krásné období bylo působení ve folklórním souboru Ostravička, ze kterého mám mnoho krásných zážitků a mnoho přátel, s kterými se také vídám i v současnosti. No a asi nejzásadnějším člověkem, bez kterého bych dnes nedělal to, co dělám, je Milan Michna a jeho Šuba Duba Band. Díky němu jsem si uvědomil, že se chci hudbě věnovat naplno.  Také rád vzpomínám na studium na Střední průmyslové škole v Místku. Nedávno jsme měli třídní sraz po deseti letech od maturity a setkání to bylo bezvadné. S postupem času jsem si uvědomil, že určitá disciplína, ke které jsme na „průmce“ byli vedeni,  mi hodně pomohla zejména pří začátcích na konzervatoři a v Praze vůbec...

 

Na II. plese pro Frýdek-Místek vystoupí Golden Big Band Prague, ve kterém také působíte. Upřednostňujete kapelní sestavu nebo si radši zahrajete „sólo“?


Celkově mám na hudbě rád, že na člověka působí jako celek, že v ní většinou vše se vším souvisí a mě baví být součástí téhle mozaiky, takže dávám před sólovými výstupy přednost být součástí celku, ať už je to kapela nebo orchestr. Těm se ale zase nebráním, obojí přístup má něco do sebe a obojí je malinko odlišná disciplína.

 MG 6255 7

Dosáhl jste mnoha cílů, mnoha úspěšných spoluprací. Jistě ale máte v hlavě ještě nějakého „vysněného“ muzikanta. Prozradíte?


Právě před několika dny jsem si splnil takový „tuzemský“ sen. Vždy jsem rád poslouchal kapely okolo Romana Holého, což jsou J.A.R., Monkey Business, Sexy Dancers. A právě poslední jmenovaní se teď po téměř dvaceti letech dali do kupy a byl jsem přizván ke spolupráci, což mi udělalo velkou radost. V kapele zpívají Dan Bárta a Dara Rolins, v dechové sekci Filip Jelínek, kterého osobně považuju za největšího machra přes aranžmá dechů (nejen) v populární hudbě u nás, skvělý Míra Chyška na kytaru. To je v podstatě kapela snů, moc dál se už v našich luzích a hájích jít nedá. Rád bych si ale někdy zahrál třeba s Vlastou Redlem nebo Romanem Dragounem. Vysněné hudebníky mám ale zejména ty zahraniční, kteří jsou na první pohled nedostižní a s kterýma se zdá spolupráce nemožná, ale....Nikdy neříkej nikdy! V České republice působí několik těles, které tyto hranice umí překlenout viz. Český národní symfonický orchestr, který nahrával oscarovou hudbu Ennia Morriconeho k filmu Osm hrozných, doprovázel Stinga, George Michaela, Andrea Bocceliho, už zmíněného Enniea Morriconeho a mnoho mnoho dalších. A jelikož jsem s ČSNO nahrával hudbu do jednoho amerického filmu, tak kdo ví, možné je vše. A to je na tom všem úplně nejkrásnější!

A máte nějaký silný hudební zážitek z poslední doby?


Ano. Kromě výše zmíněného koncertu se Sexy Dancers je to ještě jeden zážitek, i když smutný. S Golden Big Bandem Petra Soviče jsme před nedávnem hráli při poslední cestě Karla Štědrého, kterého náš orchestr až do jeho smrti doprovázel. Během pohřbu jsme hráli písně, které Karla provázely životem a jedna sólová instrumentální skladba připadla i na mě. Měl jsem k té chvíli velký respekt, tak jako k  samotnému Karlu Štědrému a všem těm lidem, kteří se přišli s panem Karlem Štědrým rozloučit.

Kromě spolupráce s mnoha osobnostmi české hudební scény se věnujete také vlastní tvorbě. Jak se vám v této oblasti daří?


Snažím se. V poslední době jsem napsal několik skladeb právě pro Behind the Door, dvě z nich vyšly na naší poslední desce Proti proudu, další snad budou na desce další. Napsal jsem také několik písní, které se teď snažím dotáhnout do konce. Dvě z nich už jsou na světě a další jdou do finále. Spolupráci přislíbili Xavier Baumaxa, Michal Pavlíček, Roman Dragoun, Eva Burešová. Skladby otextovali Milan Princ a Petr Soukup a já z toho všeho mám velkou radost. Tyto písně postupně zveřejňuji na facebookových stránkách Ondřej Klímek – autorský blog a na www.ondrejklimek.cz. Tím to bych čtenáře rád srdečně pozval k návštěvě obou těchto stránek.

Připravila: Markéta Holubová


Zpět

 

Aktuality



Archív aktualit


leden 2018

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

750 let FRÝDKU≈MÍSTKU

750-banner-396x180




Předplatné

predplatne

Předplatné


Newsletter



Facebook

KulturaFM

https://www.facebook.com/pages/KulturaFM/145149685496801

rss  RSS