Program akcí

Program akcí

Akce pro 01.08.2023

01
srpen
NO BORDERS | Open Air Photography Exhibition

NO BORDERS | Open Air Photography Exhibition

Út | 00.00
Galerie FM, Palackého 133

NO BORDERS AWARD vytváří prostor, kde fotografové z různých zemí spolupracují, sdílejí své umělecké projevy a podporují komunitu, která překračuje národní hranice.

Začínající fotografové, vybraní na základě mezinárodního Open Callu se během NBA účastní série virtuálních přednášek s profesionály z Polska, Česka, Slovenska, Maďarska a Ukrajiny. V rámci individuálních konzultací a odborných workshopů získávají zpětnou vazbu a praktické zkušenosti, které jim umožňují úzce spolupracovat a sdílet nápady s mentory a kolegy.

Open Air výstava představuje oceněné fotografie a je prvním zastavením ze série fotografických prezentací výsledků  NO BORDERS AWARD v zemích V4. Výstavu doprovází tištěný katalog a online verze, která je ve své digitální podobě inkluzivní platformou pro mezinárodní kulturní výměnu, umožňuje získat vhled do fotografovaných příběhů a témat a usnadňuje mezikulturní výměnu.  

NBA napomáhá rozvíjet smysluplný dialog, porozumění a slouží jako katalyzátor rozhovorů o identitě, dědictví a společných zkušenostech prostřednictvím fotografie. Projekt je financován z prostředků Visegrad Fund.

Partnerem projektu pro ČR je Kultura FM


01
srpen
VÝSTAVA | Rekonstrukce bytu

VÝSTAVA | Rekonstrukce bytu

Út | 00.00
Palackého 133

V budově bývalé místecké Záložny se dříve také bydlelo. Přijďte nahlédnout do jednoho z minulých interiérů na fotografiích a představit si její příběh zase trochu jinak.


Záložna (bývalá Moravia Banka - 2. NP)

  • Ne–Po: zavřeno
  • Út–Pá: 15.00–18.00
  • So: 10.00–13.00


01
srpen
Přetržené vlákno / Slezan a lidé

Přetržené vlákno / Slezan a lidé

Út | 15.00
Záložna (bývalá Moravia Banka)

Výstava „Přetržené vlákno / Slezan a lidé“ je ponejvíce drobným mementem a prchavou vzpomínkou na ještě nedávný provoz textilní výroby ve Frýdku-Místku, který vlivem uzavření závodů a souběžnou akcelerací technologického vývoje obecně, upadl ve většině svých detailů v zapomnění. Kdo z generace mladých dospělých dnes dokáže popsat proces skaní, šlichtování, tkaní nebo barvení tkanin? Kdo dokáže popsat rozložení výrobních procesů v lidské a strojní síle? Vlákno historicky svázané s našim městem bylo přetrženo, a ať už viníme ruku neviditelnou nebo vládnoucí, je tak jako tak místem přistání jakési bezčasí, opouštějící svět prošlupů, člunků, děrných karet a jiných zdánlivě nedůležitých komponent procesu vznikání věcí. Tak tedy vstříc krásným novým strojům, ale pozor, magická černá skříňka je neprodyšně uzavřena a s kabelkou Hermiony Grangerové má pramálo společného. Možná by se nám šikovná tkadlena mohla v nadcházejícím období ještě hodit.

Lukáš Horký

Soubor Slezan byl focený nadvakrát, první fáze byla ještě, když jela šicí dílna. Vědělo se, že bude končit a já jsem chodil mezi zaměstnance a dokumentoval život. Nejdřív se báli, to bylo složité, takže prvních čtrnáct dní jsem fotil jenom zátiší, ale postupně jsem si k nim získával vztah a jakmile se otrkali, tak už se fotili skoro všichni.

Chodil jsem tam nepravidelně dva nebo tři měsíce na celou směnu, oni si dělali svoje a když se mi někdo líbil, tak jsem dělal portréty a samozřejmě během toho vznikaly i ty pokusné a různé rozmazané fotky a nějaké experimenty se zátišími, ale ty jsem ve finále nikde nepoužil, některé z nich jsou teď ve výstavě.

Ve druhé fázi už zůstala jenom půlka holek a šicí dílna měla končit, ale pořád se to protahovalo. Byli vlastně v permanentním ukončovacím procesu, jen nevěděli, kdy ten konec přijde. Stylizované portréty, vznikly během posledního dne, když už se vědělo, že je konec. Postupně jsem si je zavolal, sedli si na židli se světly, bleskl jsem to, oni si vzali igelitku a šli. Tehdy se ještě vůbec nepředpokládalo, že Landsberger půjde k zemi.

Černobílé fotky strojů jsou posunuté o několik let dál, do situace, kdy už Slezan nejel, firma nefungovala a lidi tam nebyli. Převlíkl jsem se za dělníka a vlezl tam. Zůstalo tam veškeré strojové vybavení, nahoře byly moderní stroje a pak se to celé nechalo zdemolovat. Všechny ty mykací stroje, které jsem tam fotil, šly do šrotu. Byly to mrtvý stroje, na kterých už nebylo, vůbec nic.


*Lukáš Horký vystudoval informatiku na Masarykově univerzitě v Brně a Institut tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Na brněnské Mendelově univerzitě přednášel Audiovizuální komunikaci a Digitální fotografii. Pracuje s fotografií, vizuálním uměním a videem samostatně, avšak ve své tvorbě stále častěji kombinuje jednotlivé disciplíny dohromady. V roce 1999 založil s kytaristou Davidem Kopřivou a bubeníkem Petrem Fucimanem hudební formaci Downbelow, se kterou vydal tři alba (Roadside Traveler – 2011, Other World – 2014, Decameron Locis – 2017). V roce 2016 napsal spolu s Davidem Kopřivou scénickou hudbu k taneční Inscenaci Mezizemí. V roce 2018 obdržel čestné uznání v soutěži Česká divadelní fotografie v kategorii – Inscenace / divadelně-performativní projekt – profesionálové. V rámci černobílého cyklu Moje město od roku 2008 systematicky zaznamenává proměny města Frýdek-Místek. Za tento soubor obdržel v roce 2019 čestné uznání v soutěži Slezská novinářská fotografie. Téma proměny postindustriální krajiny provází celou jeho dosavadní tvorbu – fotografuje také zaniklé obce v Sudetech a důsledky těžby uhlí na Karvinsku. Věnuje se převážně dlouhodobým projektům. Od jara 2017 píše obrazové lyrické deníkové záznamy ze svých toulek krajinou Jeseníků a Beskyd, které nazývá Příběh krajiny, v roce 2020 vycházejí knižně. V roce 2020 získal v Katovicích 2. místo v soutěži Fotografia Prasowa Śląska (Slezská novinářská fotografie) za soubor Příběh Krajiny – krajina uhlí, v roce 2021 byl oceněn 3. místem za soubor Ztracené město a v témže roce uspěl v mezinárodní soutěži průmyslové fotografie Foto Pein 13 pořádané w Rybniku-Chwałowicach. Během Covidové pandemie založil knižní nakladatelství Surbanz a edici Urle, která si klade za cíl objevovat zapomenuté německé autory z pohraničí.
V komerčních realizacích kombinuje fotografii, grafiku, video i text dohromady. V domovském Frýdku-Místku buduje vizuální identitu Symfonickému orchestru a folklórnímu souboru Ostravica. Vytvořil desítky divadelních, filmových, hudebních plakátů i obalů hudebních nosičů. Jako divadelní fotograf zaznamenal stovky inscenací. Obecně se snaží posouvat běžné věci jiným, netradičním směrem. Ve svém volném čase hraje basketbal za tým BK Frýdek-Místek.

 
Slezan
Výroba textilií měla ve Frýdku, Místku a okolí dlouholetou tradici. První textilka vznikla ve Frýdku roku 1832, další pak v 60. letech 19. století. Po druhé světové válce byly vydány dekrety o znárodnění a zestátnění průmyslu, bank a dolů. Na těcho základech byla centralizována i frýdecko-místecká výroba -- vznikl národní podnik Slezské bavlnářské závody.  Po pádu komunismu byla v roce 1990 Fondem národního majetku založena akciová společnost Slezan. V roce 2010, během uvaleného konkurzu, končila poslední šicí dílna. Definitivně se tak uzavřela stopadesátiletá tradice textilního průmyslu ve Frýdku-Místku. Pozvolna se vytratil život. Několik týdnů jsem se ho pokoušel naposledy zaznamenat.

Záložna (bývalá Moravia Banka - 2. NP)

  • Ne–Po: zavřeno
  • Út–Pá: 15.00–18.00
  • So: 10.00–13.00

Téma frýdecko-místeckých textilek reflektují i další akce ve městě pod společným názvem PO STOPÁCH TEXTILEK


01
srpen
Dvě slova jako klíč

Dvě slova jako klíč

Út | 18.00

Na několika kontinentech se odehrávají příběhy o vztahu rodičů a dětí, o osudu a o neznámých silách, které řídí naše kroky. Japonský byznysman se chce smířit s dcerou, kterou jako malou opustil, a vydává se s ní na cestu do Himalájí. Stejně jako on, i svobodná matka v Česku dostane záhadný dopis se zásadní zprávou. Malíř a vyléčený alkoholik potkává krásnou ženu a s ní i nečekanou možnost rodinného života. Spisovatel bere svého kamaráda a jejich vnitřní démony na výpravu do indonéské džungle. Kněz v New Yorku se musí vypořádat se zvláštními sny a na samotě kdesi na břehu Baltského moře čeká starý muž na návštěvu syna. Každý z hrdinů stojí před zásadní změnou ve svém životě a jejich kroky mohou ovlivnit příběh toho druhého. Jejich samostatné cesty se začnou prolínat, a nakonec se spojí do jednoho velkého příběhu života.

ČR | drama | 12+ | česky | 100 min. | 140 Kč


01
srpen
Exhibition on Screen: Hopper – americká love story

Exhibition on Screen: Hopper – americká love story

Út | 20.00

Edward Hopper patří k neuznávanějším americkým umělcům z pohledu kritiků i široké veřejnosti. Jeho osobité zachycení běžného amerického života ovlivnilo obrovské množství malířů, fotografů, hudebníků i filmových tvůrců (například Mark Rothko, Banksy, Alfred Hitchcock nebo David Lynch). Kdo ale opravdu byl tento pravděpodobně nejinspirativnější americký umělec všech dob? Režisér Phil Grabsky přináší jedinečný pohled na Hopperovo dílo i osobní život. Prozkoumává jeho silný vztah k americké architektuře, přírodě, ale hlavně k manželce Jo, která pro něho představovala klíčovou oporu a inspiraci v životě i umělecké kariéře.

UK | dokumentární | 12+ | titulky | 94 min. | 160 / 120 Kč


Kultura ve Frýdku-Místku

Dáme vám vědět, co chystáme a proč u toho být!

Přihlaste se k odebírání Newsletteru Kultury F≈M a na váš email budou pravidelně chodit informace o divadle, koncertech, festivalech a společenských tématech, která hýbou Frýdkem-Místkem.

Ke stažení

Plakát

kFM24-09-plakat-Nahled

Stáhnout

Odpoutaná scéna

titulka bullletin

Stáhnout

Kulturní program

kFM24-09-web

Stáhnout

Kino Vlast

Snímek obrazovky 2024-08-28 104928

Stáhnout

Odkaz na akci byl zkopírován do schránky.