Program akcí

červenec
Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1 2 3 4 5 6

Program akcí

Akce pro 06.07.2023

06
červenec
NO BORDERS | Open Air Photography Exhibition

NO BORDERS | Open Air Photography Exhibition

Čt | 00.00
Galerie FM, Palackého 133

NO BORDERS AWARD vytváří prostor, kde fotografové z různých zemí spolupracují, sdílejí své umělecké projevy a podporují komunitu, která překračuje národní hranice.

Začínající fotografové, vybraní na základě mezinárodního Open Callu se během NBA účastní série virtuálních přednášek s profesionály z Polska, Česka, Slovenska, Maďarska a Ukrajiny. V rámci individuálních konzultací a odborných workshopů získávají zpětnou vazbu a praktické zkušenosti, které jim umožňují úzce spolupracovat a sdílet nápady s mentory a kolegy.

Open Air výstava představuje oceněné fotografie a je prvním zastavením ze série fotografických prezentací výsledků  NO BORDERS AWARD v zemích V4. Výstavu doprovází tištěný katalog a online verze, která je ve své digitální podobě inkluzivní platformou pro mezinárodní kulturní výměnu, umožňuje získat vhled do fotografovaných příběhů a témat a usnadňuje mezikulturní výměnu.  

NBA napomáhá rozvíjet smysluplný dialog, porozumění a slouží jako katalyzátor rozhovorů o identitě, dědictví a společných zkušenostech prostřednictvím fotografie. Projekt je financován z prostředků Visegrad Fund.

Partnerem projektu pro ČR je Kultura FM


06
červenec
Přetržené vlákno / Slezan a lidé

Přetržené vlákno / Slezan a lidé

Čt | 15.00
Záložna (bývalá Moravia Banka)

Výstava „Přetržené vlákno / Slezan a lidé“ je ponejvíce drobným mementem a prchavou vzpomínkou na ještě nedávný provoz textilní výroby ve Frýdku-Místku, který vlivem uzavření závodů a souběžnou akcelerací technologického vývoje obecně, upadl ve většině svých detailů v zapomnění. Kdo z generace mladých dospělých dnes dokáže popsat proces skaní, šlichtování, tkaní nebo barvení tkanin? Kdo dokáže popsat rozložení výrobních procesů v lidské a strojní síle? Vlákno historicky svázané s našim městem bylo přetrženo, a ať už viníme ruku neviditelnou nebo vládnoucí, je tak jako tak místem přistání jakési bezčasí, opouštějící svět prošlupů, člunků, děrných karet a jiných zdánlivě nedůležitých komponent procesu vznikání věcí. Tak tedy vstříc krásným novým strojům, ale pozor, magická černá skříňka je neprodyšně uzavřena a s kabelkou Hermiony Grangerové má pramálo společného. Možná by se nám šikovná tkadlena mohla v nadcházejícím období ještě hodit.

Lukáš Horký

Soubor Slezan byl focený nadvakrát, první fáze byla ještě, když jela šicí dílna. Vědělo se, že bude končit a já jsem chodil mezi zaměstnance a dokumentoval život. Nejdřív se báli, to bylo složité, takže prvních čtrnáct dní jsem fotil jenom zátiší, ale postupně jsem si k nim získával vztah a jakmile se otrkali, tak už se fotili skoro všichni.

Chodil jsem tam nepravidelně dva nebo tři měsíce na celou směnu, oni si dělali svoje a když se mi někdo líbil, tak jsem dělal portréty a samozřejmě během toho vznikaly i ty pokusné a různé rozmazané fotky a nějaké experimenty se zátišími, ale ty jsem ve finále nikde nepoužil, některé z nich jsou teď ve výstavě.

Ve druhé fázi už zůstala jenom půlka holek a šicí dílna měla končit, ale pořád se to protahovalo. Byli vlastně v permanentním ukončovacím procesu, jen nevěděli, kdy ten konec přijde. Stylizované portréty, vznikly během posledního dne, když už se vědělo, že je konec. Postupně jsem si je zavolal, sedli si na židli se světly, bleskl jsem to, oni si vzali igelitku a šli. Tehdy se ještě vůbec nepředpokládalo, že Landsberger půjde k zemi.

Černobílé fotky strojů jsou posunuté o několik let dál, do situace, kdy už Slezan nejel, firma nefungovala a lidi tam nebyli. Převlíkl jsem se za dělníka a vlezl tam. Zůstalo tam veškeré strojové vybavení, nahoře byly moderní stroje a pak se to celé nechalo zdemolovat. Všechny ty mykací stroje, které jsem tam fotil, šly do šrotu. Byly to mrtvý stroje, na kterých už nebylo, vůbec nic.


*Lukáš Horký vystudoval informatiku na Masarykově univerzitě v Brně a Institut tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Na brněnské Mendelově univerzitě přednášel Audiovizuální komunikaci a Digitální fotografii. Pracuje s fotografií, vizuálním uměním a videem samostatně, avšak ve své tvorbě stále častěji kombinuje jednotlivé disciplíny dohromady. V roce 1999 založil s kytaristou Davidem Kopřivou a bubeníkem Petrem Fucimanem hudební formaci Downbelow, se kterou vydal tři alba (Roadside Traveler – 2011, Other World – 2014, Decameron Locis – 2017). V roce 2016 napsal spolu s Davidem Kopřivou scénickou hudbu k taneční Inscenaci Mezizemí. V roce 2018 obdržel čestné uznání v soutěži Česká divadelní fotografie v kategorii – Inscenace / divadelně-performativní projekt – profesionálové. V rámci černobílého cyklu Moje město od roku 2008 systematicky zaznamenává proměny města Frýdek-Místek. Za tento soubor obdržel v roce 2019 čestné uznání v soutěži Slezská novinářská fotografie. Téma proměny postindustriální krajiny provází celou jeho dosavadní tvorbu – fotografuje také zaniklé obce v Sudetech a důsledky těžby uhlí na Karvinsku. Věnuje se převážně dlouhodobým projektům. Od jara 2017 píše obrazové lyrické deníkové záznamy ze svých toulek krajinou Jeseníků a Beskyd, které nazývá Příběh krajiny, v roce 2020 vycházejí knižně. V roce 2020 získal v Katovicích 2. místo v soutěži Fotografia Prasowa Śląska (Slezská novinářská fotografie) za soubor Příběh Krajiny – krajina uhlí, v roce 2021 byl oceněn 3. místem za soubor Ztracené město a v témže roce uspěl v mezinárodní soutěži průmyslové fotografie Foto Pein 13 pořádané w Rybniku-Chwałowicach. Během Covidové pandemie založil knižní nakladatelství Surbanz a edici Urle, která si klade za cíl objevovat zapomenuté německé autory z pohraničí.
V komerčních realizacích kombinuje fotografii, grafiku, video i text dohromady. V domovském Frýdku-Místku buduje vizuální identitu Symfonickému orchestru a folklórnímu souboru Ostravica. Vytvořil desítky divadelních, filmových, hudebních plakátů i obalů hudebních nosičů. Jako divadelní fotograf zaznamenal stovky inscenací. Obecně se snaží posouvat běžné věci jiným, netradičním směrem. Ve svém volném čase hraje basketbal za tým BK Frýdek-Místek.

 
Slezan
Výroba textilií měla ve Frýdku, Místku a okolí dlouholetou tradici. První textilka vznikla ve Frýdku roku 1832, další pak v 60. letech 19. století. Po druhé světové válce byly vydány dekrety o znárodnění a zestátnění průmyslu, bank a dolů. Na těcho základech byla centralizována i frýdecko-místecká výroba -- vznikl národní podnik Slezské bavlnářské závody.  Po pádu komunismu byla v roce 1990 Fondem národního majetku založena akciová společnost Slezan. V roce 2010, během uvaleného konkurzu, končila poslední šicí dílna. Definitivně se tak uzavřela stopadesátiletá tradice textilního průmyslu ve Frýdku-Místku. Pozvolna se vytratil život. Několik týdnů jsem se ho pokoušel naposledy zaznamenat.

Záložna (bývalá Moravia Banka - 2. NP)

  • Ne–Po: zavřeno
  • Út–Pá: 15.00–18.00
  • So: 10.00–13.00

Téma frýdecko-místeckých textilek reflektují i další akce ve městě pod společným názvem PO STOPÁCH TEXTILEK


06
červenec
To ty nosíš smůlu, lásko

To ty nosíš smůlu, lásko

Čt | 18.00

Padesátnice Monika má pocit, že v životě dosáhla všechny pro společnost důležité mety. Dítě už má odrostlé a jako workoholičce se jí kariérně velmi daří. S manželem má však společného stále méně a méně a v myšlenkách se stále častěji vrací do mládí, kdy se nebála vybočit ze zajetých kolejí a uměla ocenit krásu okamžiku. Monika se rozhodne objevit své dobrodružné já a přihlásí se na kurz lezení, který pořádá Igor. Ten je absolutním protikladem Moniky – spontánní až chaotický blázen, celoživotní dobrodruh bez sebereflexe a smyslu pro zodpovědnost, který se zmítá v problémech, za které může jeho lehkovážný životní styl.

SR | romantický | 12+ | česky | 98 min. | 140 Kč


06
červenec
Rychle a zběsile 10 (dab.)

Rychle a zběsile 10 (dab.)

Čt | 20.00

V pátém díle série Dominic Toretto (Vin Diesel) se svou partou elegantně sejmul mocného brazilského narkobarona. Velkou úlohu v tom sehrály jeden most v Rio de Janeiro a obří sejf, který po něm Domovi parťáci táhli. Nikdo z nich neměl tušení, že svědkem celé události byl zločincův syn Dante (Jason Momoa). Ten od toho dne osnuje plán pomsty, která má ošklivě postihnout nejen Toretta, ale i všechny jeho blízké, včetně Domova osmiletého syna. A protože na děti se nesahá, rozhodne se Toretto Danteho zastavit. Bohužel však příliš pozdě přijde na to, že tak odhodlanému a rafinovanému soupeři ještě nečelil. Zvlášť když má Dante neskutečný organizační talent a vytvoří tým, který spojuje jediná věc – nenávist k Dominicu Torettovi a jeho kámošům. Opulentní bitva, kterou střet obou táborů vyvolá, se bude odehrávat po celém světě, přičemž asi nejvíc bude hořet asfalt pod koly rychlých a zběsilých aut v nádherných kulisách italské metropole. Římské koloseum se tak znovu stane svědkem soubojů na život a na smrt. „Když jsme točili první film, byl to malý rodinný film, který vznikal v uličkách Los Angeles. Nikoho z nás nenapadlo, že se ve finále budeme prohánět po celém světě. A že pro nás bude nejdůležitějším tématem rodina,“ vypráví producent a hlavní hvězda ságy Vin Diesel. Ten navíc slibuje, že desátý díl bude vyvrcholením celé ságy. „Tenhle příběh se jednou musí dovyprávět a já věřím, že si fanoušci ten konec užijí,“ slibuje Diesel. Všichni rychlí a zběsilí zkrátka dorazili na začátek konce své cesty.

USA | akční | 12+ | dabing | 141 min. | 140 Kč


Kultura ve Frýdku-Místku

Dáme vám vědět, co chystáme a proč u toho být!

Přihlaste se k odebírání Newsletteru Kultury F≈M a na váš email budou pravidelně chodit informace o divadle, koncertech, festivalech a společenských tématech, která hýbou Frýdkem-Místkem.

Ke stažení

Plakát

kFM24-11-plakat

Stáhnout

Kulturní program

kFM24-11-Titulka

Stáhnout

Advent

 web advent mini

Stáhnout

Kino Vlast

14.111

Stáhnout

Odkaz na akci byl zkopírován do schránky.