Program akcí
Program akcí
Akce pro 25.10.2019
Low Cost 2 / výstava
Navazující výstava projektu Low cost Ivo Sumce, asistenta Ateliéru Malba 1 FUOU
Vystavují studentky Ateliéru Malby 1 Fakulty umění Ostravské univerzity Terezie Vaňková, Petronela Bencová, Monika Urbanová a Iveta Šafránková.
Low Cost aneb Mezi zemí a nebem
- Vlastní témata se podřizují prostoru věže. Během týdenního intenzivního pobytu čtyři umělkyně (Petronela Bencová, Iveta Šafránková, Terezie Vaňková a Monika Urbanová) velmi osobitým napojením na místo proměnily věž v obytný a tvůrčí prostor. Jejich site specific instalace organicky prorůstá galerií v přirozené symbióze. Genius loci místa se zračí v procesuálnosti ve všech vzniklých dílech, ze kterých zde vidíme výběr.
- Námět výstavy Low cost odkazuje k jednoduchému, účelovému a úspornému řešení. Výsledné práce ovšem nejsou jednoduché, ale pracují s velmi rafinovanou zkratkou, ve které se odráží jejich zkušenost s mediem malby a zejména citlivost zkratky a úsporného vyjadřování.
- Vyrůstající borovici Ivety Šafránkové, která pomyslně vyrůstá od paty věže a z níž vidíme jen korunu, můžeme číst jako znak, symbolicky zastupující pamětové médium a nenápadný stín stromu měnící se v mapu osobních vztahů vpíjejících se do zdí věže.
- V dalším podlaží vidíme citlivou vibrující instalaci maleb na vyřazená autoskla Terezie Vaňkové v interakci s velkoformátovými zátišími na surovém plátně Petronely Bencové. Přestože jsou obě bytostné a výrazné figuralistky, inspirovaly se zde přítomnými věcmi a vytvořily vzájemně se doplňující svět předmětů, kterými zde byly obklopeny. Můžeme je zde ovšem vnímat také jako metaforu komplikovaných lidských vztahů, zde zastoupených vrtačkami, židlemi, kyblíky. Vnímáme potřebu zachycení času v obraze, který zde v pravidelném rytmu zprostředkovává odbíjení zvonů. Objekty na obrazech se přeskupují a vznášejí a rotují vzhůru.
- Zajímavé je pozorovat vztah mezi připraveným námětem Moniky Urbanové, zachycující jakýsi dialog či vztah dvou figur, zastoupených zde pouze tričky, a postupným prorůstáním vlivů prostředí a vrstvením dalších motivů vč. využití cihlového prachu k probarvení obrazu. Ostatně tento fenomén využití špíny, prachu, odpadu atd. v malbě prostupuje tvorbou všech vystavujících umělkyň a rezonuje s první částí výstavy Low cost, ze které zde zůstává zvuková instalace, záznamenávající ruchy a zvuky přípravy obrazů.
- Výstavu pak uzavírá Iveta Šafránková levitující postavou u zvonů věže, nebo spíše jejím obalem, ženskými šaty a obrazem v jednom, sešitým zde ze zbytků malířských pláten. Existenciální pocit úzkosti a závrati umocňují odložené papuče na trámu.
Ve Frýdku-Místku, 3. srpna 2019
Ivo Sumec
Výstava potrvá do 27. 10. 2019 a je přístupná vždy od pátku do neděle, v době otevření svatojánské věže.
Galerie Věž
Svatojánská věž
Dolní , 73801 Frýdek-Místek
Otevřeno: květe-říjen / pátek 15.00-18.00, sobota a neděle 13.00-18.00
Low Cost 2 / výstava
Navazující výstava projektu Low cost Ivo Sumce, asistenta Ateliéru Malba 1 FUOU
Vystavují studentky Ateliéru Malby 1 Fakulty umění Ostravské univerzity Terezie Vaňková, Petronela Bencová, Monika Urbanová a Iveta Šafránková.
Low Cost aneb Mezi zemí a nebem
- Vlastní témata se podřizují prostoru věže. Během týdenního intenzivního pobytu čtyři umělkyně (Petronela Bencová, Iveta Šafránková, Terezie Vaňková a Monika Urbanová) velmi osobitým napojením na místo proměnily věž v obytný a tvůrčí prostor. Jejich site specific instalace organicky prorůstá galerií v přirozené symbióze. Genius loci místa se zračí v procesuálnosti ve všech vzniklých dílech, ze kterých zde vidíme výběr.
- Námět výstavy Low cost odkazuje k jednoduchému, účelovému a úspornému řešení. Výsledné práce ovšem nejsou jednoduché, ale pracují s velmi rafinovanou zkratkou, ve které se odráží jejich zkušenost s mediem malby a zejména citlivost zkratky a úsporného vyjadřování.
- Vyrůstající borovici Ivety Šafránkové, která pomyslně vyrůstá od paty věže a z níž vidíme jen korunu, můžeme číst jako znak, symbolicky zastupující pamětové médium a nenápadný stín stromu měnící se v mapu osobních vztahů vpíjejících se do zdí věže.
- V dalším podlaží vidíme citlivou vibrující instalaci maleb na vyřazená autoskla Terezie Vaňkové v interakci s velkoformátovými zátišími na surovém plátně Petronely Bencové. Přestože jsou obě bytostné a výrazné figuralistky, inspirovaly se zde přítomnými věcmi a vytvořily vzájemně se doplňující svět předmětů, kterými zde byly obklopeny. Můžeme je zde ovšem vnímat také jako metaforu komplikovaných lidských vztahů, zde zastoupených vrtačkami, židlemi, kyblíky. Vnímáme potřebu zachycení času v obraze, který zde v pravidelném rytmu zprostředkovává odbíjení zvonů. Objekty na obrazech se přeskupují a vznášejí a rotují vzhůru.
- Zajímavé je pozorovat vztah mezi připraveným námětem Moniky Urbanové, zachycující jakýsi dialog či vztah dvou figur, zastoupených zde pouze tričky, a postupným prorůstáním vlivů prostředí a vrstvením dalších motivů vč. využití cihlového prachu k probarvení obrazu. Ostatně tento fenomén využití špíny, prachu, odpadu atd. v malbě prostupuje tvorbou všech vystavujících umělkyň a rezonuje s první částí výstavy Low cost, ze které zde zůstává zvuková instalace, záznamenávající ruchy a zvuky přípravy obrazů.
- Výstavu pak uzavírá Iveta Šafránková levitující postavou u zvonů věže, nebo spíše jejím obalem, ženskými šaty a obrazem v jednom, sešitým zde ze zbytků malířských pláten. Existenciální pocit úzkosti a závrati umocňují odložené papuče na trámu.
Ve Frýdku-Místku, 3. srpna 2019
Ivo Sumec
Výstava potrvá do 27. 10. 2019 a je přístupná vždy od pátku do neděle, v době otevření svatojánské věže.
Galerie Věž
Svatojánská věž
Dolní , 73801 Frýdek-Místek
Otevřeno: květe-říjen / pátek 15.00-18.00, sobota a neděle 13.00-18.00
Výstava KOLAže
Unikátní výstava z kávových filtrů, kteru si můžete prohlédnout v prostorách Lucys Cafe denně v rámci provozní doby kavárny až do konce listopadu.
Leda Pešatová: Leda doma aneb návraty do Národního domu
Leda doma aneb návraty do ND je pokračující výstava vzácné výtvarnice Ledy Pešatové ze září 2018. V srpnovém Kulturním magazínu z roku 2018 (strana 26) jsme v rozhovoru uvedli její tvorbu. Tentokrát jsme se Ledy Pešatové zeptali, jaké jsou její vzpomínky na Národní dům.
"Narodila jsem se v roce 1926 v Místku a mám na Národní dům hodně vzpomínek. Jako mladé děvče jsem do ND chodila na koncerty, divadelní představení a jiné akce. V roce 1948 jsem se na plese v ND seznámila s svým manželem, později jsem chodila na závěrečné taneční svých vnoučat. První výstavu v ND jsem měla v roce 1969. Druhou výstavu mi ND umožnil v Nové scéně Vlast v roce 2013. Třetí výstavu jsem měla v ND minulý rok a její pokračování otevřeme ve čtvrtek 5. 9. Moc si vážím skvělého kolektivu pracovníků Národního domu. Na výstavu se těším a srdečně zvu k prohlídce občany Místku a Frýdku!"
Vystaveny budou obrazy starého Místku, ještě před likvidací a také motivy z Frýdku. Část výstavy je autorčina nová tvorba, převážně krajina Beskyd.
Na výstavě uvidíme díla jako Josefská ulice před bouří z roku 1976, Josefská ulice z roku 1968, Dům houslaře Piskoře z roku 1969, Nový kostel z roku 1965, Místek z roku 1965, Místek-potok z roku 1965, Černá kaple z roku 1967, Kostel Všech svatých v Místku z roku 1977, Rodný dům z roku 1977.
Bijásek | Ozzy
Ozzy je přátelský bígl, který žije idylickým životem v rodině Martinsových. Jeho páníčci se ale musí za prací přesunout do Japonska. Má to jeden háček: pes s nimi nesmí. Martinsovi se tak rozhodnou, že Ozzyho dají do luxusního psího hotelu zvaného Modrá zátoka. Po odjezdu rodiny však Ozzy zjistí, že tohle perfektní místo je jen zástěrkou jeho majitele. Právě ten vozí psy do skutečné Modré zátoky, což je psí vězení, které i psi řídí. Ozzy se rozhodne naplánovat útěk a ve štychu nenechá ani své nové psí přátele Chestera, Fronkyho a Doca. Z vězení se musí utéct nenápadně, ale hlavně rychle a chlupatě!
SP / CAN | animovaný | přístupný | dabing | 91 min. | 30 Kč
Výstava / Anděla Kocůrková : 100 let aneb zpět k rodnému kraji
Jako členka Svazu československých výtvarných umělců, Svazu českých výtvarných umělců, Výtvarné skupiny Bezruč a Sdružení umělců slezských se Kocůrková účastnila četných kolektivních výstav.
V obrazech Anděly Kocůrkové můžeme nalézt nejen hojně zastoupené portréty, rodné město Frýdek-Místek a jeho okolí, ale i krajiny a květinová zátiší. Ve své studijní tvorbě byla ovlivněna tvorbou svých pedagogů. Svůj vlastní styl si začala formovat po návratu domů.
Lásku k umění nepředávala pouze svou tvorbou, ale i vedením mnohých uměleckých kroužků. V roce 1960 se podílela také na založení Klubu přátel výtvarného umění ve Frýdku-Místku. Její práce jsou zastoupeny ve sbírce regionálního umění v Galerii výtvarného umění v Ostravě a některé z jejích děl nalezneme i ve sbírce Muzea Beskyd ve Frýdku-Místku.
- Výstavu obrazů frýdeckomístecké rodačky Anděly Kocůrkové, kterou uvedl historik umění PhDr. Karel Bogar 16. 10. na vernisáži v budově bývalé Moravia banky, zde můžete shlédnout až do 1. listopadu.
- Otevírací doba: Každý den / 14.00 - 18.00 / vyjma 28. 10. - státní svátek
Pražské orgie
Příběh filmu Pražské orgie nás zavádí do poloviny 70. let. Slavný americký spisovatel Nathan Zuckerman – často využívané alter ego Philipa Rotha – přijíždí do Prahy, aby zachránil a odvezl rukopis nevydané knihy. Na své pražské misi se seznámí se svéráznou a nezkrotnou spisovatelkou Olgou a pronikne na vyhlášené večírky, na nichž každý hledá únik ke krátké svobodě po svém. Postupně se proti své vůli stane nejen divákem, ale i účastníkem dekadentního představení, v němž mnozí hrají falešně, a nikomu nelze věřit. Zuckermanova pražská návštěva, plná bizarních setkání s podivuhodným uskupením různorodých lidí se brzy stane téměř dobrodružnou a nebezpečnou misí. Zuckerman si nakonec není jistý, kdo je přítel a kdo je provokatér a donašeč. Kdo jsou lidé z dekadentních orgií v domě syna slavného malíře? Kdo je vyplašený student, který ho upozorňuje, že musí okamžitě opustit Československo? Kdo je jeho průvodce normalizačním peklem, vyhozený divadelní režisér a nyní údržbář v kotelně muzea? A kdo je jeho Olga: skandalistka a rebelka nebo hráčka dvojité hry? V ohrožení se ocitá nejen Zuckermanova svoboda, ale možná i jeho život.
ČR | komedie | 12+ | dabing | 112 min. | 140 Kč
Černá kočka / koncert / zavírání věže
Letošní sezonu zavíráme koncertem Černé kočky výjimečně v pátek 25. 10. v 18 hodin.
Galerie Věž
Svatojánská věž
Dolní , 73801 Frýdek-Místek
Otevřeno: květe-říjen / pátek 15.00-18.00, sobota a neděle 13.00-18.00
Poslední aristokratka
Rodilý Newyorčan Frank (Hynek Čermák) získá díky svým šlechtickým předkům dávné rodové sídlo - zámek Kostka. Potomek emigrantů se tak po více než čtyřiceti letech chystá s dcerou Marií (Yvona Stolařová) a temperamentní ženou Vivien (Tatiana Vilhelmová) na velký návrat do Čech. Čerství aristokraté jsou neznalí místních poměrů a nepolíbení českou realitou, někdejší vlast a zámecký život znají jen z prastarých vyprávění příbuzných. Záležitosti spojené s navrácením majetku pro ně řeší právní zástupce Benda (Vojtěch Kotek). Po příjezdu rodina zjišťuje, že se zámek nachází ve stavu pozvolného rozkladu, stranou veškerého společenského dění. Jedinými stálými obyvateli Kostky jsou zpátečnický kastelán Josef (Martin Pechlát), bodrá hospodyně paní Tichá (Eliška Balzerová) a hypochondrický údržbář Krása (Pavel Liška). Zatímco osazenstvo Kostky pozvolna procitá z mátožného spánku porevolučních devadesátých let, rodina Kostkových stojí před těžkou volbou, zda generacemi vybudované sídlo prodat a vrátit se do Ameriky, nebo se pokusit zámek Kostka zachránit. Film vznikl podle stejnojmenné knihy Evžena Bočka.
ČR | komedie | přístupný | česky | 110 min. | 140 Kč