Program akcí

září
Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1

Program akcí

Akce pro 06.09.2023

06
září
NO BORDERS | Open Air Photography Exhibition

NO BORDERS | Open Air Photography Exhibition

St | 00.00
Galerie FM, Palackého 133

NO BORDERS AWARD vytváří prostor, kde fotografové z různých zemí spolupracují, sdílejí své umělecké projevy a podporují komunitu, která překračuje národní hranice.

Začínající fotografové, vybraní na základě mezinárodního Open Callu se během NBA účastní série virtuálních přednášek s profesionály z Polska, Česka, Slovenska, Maďarska a Ukrajiny. V rámci individuálních konzultací a odborných workshopů získávají zpětnou vazbu a praktické zkušenosti, které jim umožňují úzce spolupracovat a sdílet nápady s mentory a kolegy.

Open Air výstava představuje oceněné fotografie a je prvním zastavením ze série fotografických prezentací výsledků  NO BORDERS AWARD v zemích V4. Výstavu doprovází tištěný katalog a online verze, která je ve své digitální podobě inkluzivní platformou pro mezinárodní kulturní výměnu, umožňuje získat vhled do fotografovaných příběhů a témat a usnadňuje mezikulturní výměnu.  

NBA napomáhá rozvíjet smysluplný dialog, porozumění a slouží jako katalyzátor rozhovorů o identitě, dědictví a společných zkušenostech prostřednictvím fotografie. Projekt je financován z prostředků Visegrad Fund.

Partnerem projektu pro ČR je Kultura FM


06
září
Svět přes objektiv fotoaparátu

Svět přes objektiv fotoaparátu

St | 00.00
Paskov

Výstava Radka Špoka


"K fotografov
ání jsem se začal poprvé věnovat ve 14 letech, když mi otec zapůjčil svou Flexaretu a vysvětlil, jak ji ovládat, že existuje nějaká clona, čas..., jak vyvolat film.  
Později,když mi bylo necelých 18 let, jsem si opatřil Ljubitěla. O
patřil mi ho otec na půjčku, kterou jsem mu musel splácet Pentacon six, který  jsem dlouho poúžival. Pak různé problémy a nějaký ten rok pauza. Fotil jsem jen zřítka. Pak první digitál. Uběhlo  mnoho let a já začal zase aktivněji fotit. S digitálním kompaktem.   
Zatoužil jsem po zrcadlovce. Mohl jen si dovolit jen APS-C. 
Pak
účast na první výstavě.

Necelý rok používám plnoformátovou bezzrcadlovku Canon R. Fotím vše, co se mi líbí, nebo se mi zdá zajímavé.

Vernisáž výstavy 25. 8. | 17.00 hod. | Panský pivovar
Výstava potrvá do 21. 9.

06
září
VÝSTAVA | Rekonstrukce bytu

VÝSTAVA | Rekonstrukce bytu

St | 00.00
Palackého 133

V budově bývalé místecké Záložny se dříve také bydlelo. Přijďte nahlédnout do jednoho z minulých interiérů na fotografiích a představit si její příběh zase trochu jinak.


Záložna (bývalá Moravia Banka - 2. NP)

  • Ne–Po: zavřeno
  • Út–Pá: 15.00–18.00
  • So: 10.00–13.00


06
září
Bio senior | Dvě slova jako klíč

Bio senior | Dvě slova jako klíč

St | 10.00

Na několika kontinentech se odehrávají příběhy o vztahu rodičů a dětí, o osudu a o neznámých silách, které řídí naše kroky. Japonský byznysman se chce smířit s dcerou, kterou jako malou opustil, a vydává se s ní na cestu do Himalájí. Stejně jako on, i svobodná matka v Česku dostane záhadný dopis se zásadní zprávou. Malíř a vyléčený alkoholik potkává krásnou ženu a s ní i nečekanou možnost rodinného života. Spisovatel bere svého kamaráda a jejich vnitřní démony na výpravu do indonéské džungle. Kněz v New Yorku se musí vypořádat se zvláštními sny a na samotě kdesi na břehu Baltského moře čeká starý muž na návštěvu syna. Každý z hrdinů stojí před zásadní změnou ve svém životě a jejich kroky mohou ovlivnit příběh toho druhého. Jejich samostatné cesty se začnou prolínat, a nakonec se spojí do jednoho velkého příběhu života.

ČR | drama | 12+ | česky | 100 min. | 60 Kč


06
září
Přetržené vlákno / Slezan a lidé

Přetržené vlákno / Slezan a lidé

St | 15.00
Záložna (bývalá Moravia Banka)

Výstava „Přetržené vlákno / Slezan a lidé“ je ponejvíce drobným mementem a prchavou vzpomínkou na ještě nedávný provoz textilní výroby ve Frýdku-Místku, který vlivem uzavření závodů a souběžnou akcelerací technologického vývoje obecně, upadl ve většině svých detailů v zapomnění. Kdo z generace mladých dospělých dnes dokáže popsat proces skaní, šlichtování, tkaní nebo barvení tkanin? Kdo dokáže popsat rozložení výrobních procesů v lidské a strojní síle? Vlákno historicky svázané s našim městem bylo přetrženo, a ať už viníme ruku neviditelnou nebo vládnoucí, je tak jako tak místem přistání jakési bezčasí, opouštějící svět prošlupů, člunků, děrných karet a jiných zdánlivě nedůležitých komponent procesu vznikání věcí. Tak tedy vstříc krásným novým strojům, ale pozor, magická černá skříňka je neprodyšně uzavřena a s kabelkou Hermiony Grangerové má pramálo společného. Možná by se nám šikovná tkadlena mohla v nadcházejícím období ještě hodit.

Lukáš Horký

Soubor Slezan byl focený nadvakrát, první fáze byla ještě, když jela šicí dílna. Vědělo se, že bude končit a já jsem chodil mezi zaměstnance a dokumentoval život. Nejdřív se báli, to bylo složité, takže prvních čtrnáct dní jsem fotil jenom zátiší, ale postupně jsem si k nim získával vztah a jakmile se otrkali, tak už se fotili skoro všichni.

Chodil jsem tam nepravidelně dva nebo tři měsíce na celou směnu, oni si dělali svoje a když se mi někdo líbil, tak jsem dělal portréty a samozřejmě během toho vznikaly i ty pokusné a různé rozmazané fotky a nějaké experimenty se zátišími, ale ty jsem ve finále nikde nepoužil, některé z nich jsou teď ve výstavě.

Ve druhé fázi už zůstala jenom půlka holek a šicí dílna měla končit, ale pořád se to protahovalo. Byli vlastně v permanentním ukončovacím procesu, jen nevěděli, kdy ten konec přijde. Stylizované portréty, vznikly během posledního dne, když už se vědělo, že je konec. Postupně jsem si je zavolal, sedli si na židli se světly, bleskl jsem to, oni si vzali igelitku a šli. Tehdy se ještě vůbec nepředpokládalo, že Landsberger půjde k zemi.

Černobílé fotky strojů jsou posunuté o několik let dál, do situace, kdy už Slezan nejel, firma nefungovala a lidi tam nebyli. Převlíkl jsem se za dělníka a vlezl tam. Zůstalo tam veškeré strojové vybavení, nahoře byly moderní stroje a pak se to celé nechalo zdemolovat. Všechny ty mykací stroje, které jsem tam fotil, šly do šrotu. Byly to mrtvý stroje, na kterých už nebylo, vůbec nic.


*Lukáš Horký vystudoval informatiku na Masarykově univerzitě v Brně a Institut tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Na brněnské Mendelově univerzitě přednášel Audiovizuální komunikaci a Digitální fotografii. Pracuje s fotografií, vizuálním uměním a videem samostatně, avšak ve své tvorbě stále častěji kombinuje jednotlivé disciplíny dohromady. V roce 1999 založil s kytaristou Davidem Kopřivou a bubeníkem Petrem Fucimanem hudební formaci Downbelow, se kterou vydal tři alba (Roadside Traveler – 2011, Other World – 2014, Decameron Locis – 2017). V roce 2016 napsal spolu s Davidem Kopřivou scénickou hudbu k taneční Inscenaci Mezizemí. V roce 2018 obdržel čestné uznání v soutěži Česká divadelní fotografie v kategorii – Inscenace / divadelně-performativní projekt – profesionálové. V rámci černobílého cyklu Moje město od roku 2008 systematicky zaznamenává proměny města Frýdek-Místek. Za tento soubor obdržel v roce 2019 čestné uznání v soutěži Slezská novinářská fotografie. Téma proměny postindustriální krajiny provází celou jeho dosavadní tvorbu – fotografuje také zaniklé obce v Sudetech a důsledky těžby uhlí na Karvinsku. Věnuje se převážně dlouhodobým projektům. Od jara 2017 píše obrazové lyrické deníkové záznamy ze svých toulek krajinou Jeseníků a Beskyd, které nazývá Příběh krajiny, v roce 2020 vycházejí knižně. V roce 2020 získal v Katovicích 2. místo v soutěži Fotografia Prasowa Śląska (Slezská novinářská fotografie) za soubor Příběh Krajiny – krajina uhlí, v roce 2021 byl oceněn 3. místem za soubor Ztracené město a v témže roce uspěl v mezinárodní soutěži průmyslové fotografie Foto Pein 13 pořádané w Rybniku-Chwałowicach. Během Covidové pandemie založil knižní nakladatelství Surbanz a edici Urle, která si klade za cíl objevovat zapomenuté německé autory z pohraničí.
V komerčních realizacích kombinuje fotografii, grafiku, video i text dohromady. V domovském Frýdku-Místku buduje vizuální identitu Symfonickému orchestru a folklórnímu souboru Ostravica. Vytvořil desítky divadelních, filmových, hudebních plakátů i obalů hudebních nosičů. Jako divadelní fotograf zaznamenal stovky inscenací. Obecně se snaží posouvat běžné věci jiným, netradičním směrem. Ve svém volném čase hraje basketbal za tým BK Frýdek-Místek.

 
Slezan
Výroba textilií měla ve Frýdku, Místku a okolí dlouholetou tradici. První textilka vznikla ve Frýdku roku 1832, další pak v 60. letech 19. století. Po druhé světové válce byly vydány dekrety o znárodnění a zestátnění průmyslu, bank a dolů. Na těcho základech byla centralizována i frýdecko-místecká výroba -- vznikl národní podnik Slezské bavlnářské závody.  Po pádu komunismu byla v roce 1990 Fondem národního majetku založena akciová společnost Slezan. V roce 2010, během uvaleného konkurzu, končila poslední šicí dílna. Definitivně se tak uzavřela stopadesátiletá tradice textilního průmyslu ve Frýdku-Místku. Pozvolna se vytratil život. Několik týdnů jsem se ho pokoušel naposledy zaznamenat.

Záložna (bývalá Moravia Banka - 2. NP)

  • Ne–Po: zavřeno
  • Út–Pá: 15.00–18.00
  • So: 10.00–13.00

Téma frýdecko-místeckých textilek reflektují i další akce ve městě pod společným názvem PO STOPÁCH TEXTILEK


06
září
Jízda smrti

Jízda smrti

St | 17.00

Matt Turner s tváří Liama Neesona je úspěšný americký bankéř, který svou kariéru rozvíjí v Berlíně a snaží se náročnou práci skloubit s rodinným životem. Moc mu to nejde. Dnes alespoň přislíbí, že zaveze děti do školy. Na cestě autem ranním Berlínem mu zazvoní telefon a tajemný hlas mu oznámí, že pod jeho sedadlem je nachystaná bomba připravená vybuchnout, jakmile se někdo zvedne ze sedadla a vystoupí. On i jeho děti vyletí do povětří, pokud nezačne rychle a přesně plnit zadané úkol a jako důkaz mu předvede několik výbuchů s nevinnými lidmi. Uvězněný ve svém autě a v plné rychlosti, Matt vyjíždí na zběsilou jízdu městem, během níž musí následovat čím dál šílenější a nebezpečnější instrukce. Brzy má navíc v patách policii. Proti všem, proti času a proti tikající bombě se pokusí zachránit děti a přijít na to, kdo s ním tuhle smrtící hru rozehrál. K vykoupení a odplatě vede jen cesta na plný plyn. Jedním z producentů filmu je Jaume Collet-Serra, který s Liamem Neesonem jako režisér natočil úspěšné filmy Non-Stop a Cizinec ve vlaku. Po akci v letadle a ve vlaku ho i tentokrát udržel ve stísněném a uzavřeném prostředí a posadil Liama Neesona do auta, které nesmí opustit. „Pro Liama je to role ušitá na míru, využívá všechno, v čem je tak skvělý. Ale je tu i něco nového. Jeho hrdina tentokrát není expolicista nebo bývalý agent a nemá vůbec žádné schopnosti nebo výcvik. Tentokrát hraje úplně obyčejného chlápka a je v tom skvělý,“ říká Jaume Collet-Serra. Režisérem je Nimród Antal, který si vysloužil hollywoodské ostruhy filmy Motel smrti, Predátoři nebo režií několika epizod Stranger Things.

USA | thriller | 12+ | titulky | 90 min. | 150 Kč


06
září
Barbie (tit.)

Barbie (tit.)

St | 19.00

Žít v Zemi Barbie znamená být dokonalou bytostí na dokonalém místě. Pokud tedy nemáte úplnou existenciální krizi. Nebo jste Ken. Od na Oscara nominované scenáristky a režisérky Grety Gerwigové ("Malé ženy", "Lady Bird") přichází film "Barbie", v němž hrají na Oscara nominovaní Margot Robbie ("Sexbomba", "Já, Tonya") a Ryan Gosling ("La La Land, " "Half Nelson") jako Barbie a Ken.

USA | fantasy | přístupný | titulky | 114 min. | 150 Kč


Kultura ve Frýdku-Místku

Dáme vám vědět, co chystáme a proč u toho být!

Přihlaste se k odebírání Newsletteru Kultury F≈M a na váš email budou pravidelně chodit informace o divadle, koncertech, festivalech a společenských tématech, která hýbou Frýdkem-Místkem.

Ke stažení

Plakát

kFM24-11-plakat

Stáhnout

Kulturní program

kFM24-11-Titulka

Stáhnout

Advent

 web advent mini

Stáhnout

Kino Vlast

14.111

Stáhnout

Odkaz na akci byl zkopírován do schránky.