Program akcí
Program akcí
Akce pro 27.03.2023
Alexander Mosio "Větrání ateliéru"
Dlouholetý výtvarný matador a vůdčí lektor i předseda Veřejného ateliéru Rosenfeld vystavuje mix svých starších i novějších prací. Jelikož se v současné době pohybuje kdesi u protinožců, bude Mistr osobně přítomen na plánované dernisáži s hudebním doprovodem a umně vpletenou aukcí vystavených děl, a to někdy koncem března.
Výstava je prodejní, a potrvá od 1.3. do 31.3.2023.
NO BORDERS | Open Air Photography Exhibition
NO BORDERS AWARD vytváří prostor, kde fotografové z různých zemí spolupracují, sdílejí své umělecké projevy a podporují komunitu, která překračuje národní hranice.
Začínající fotografové, vybraní na základě mezinárodního Open Callu se během NBA účastní série virtuálních přednášek s profesionály z Polska, Česka, Slovenska, Maďarska a Ukrajiny. V rámci individuálních konzultací a odborných workshopů získávají zpětnou vazbu a praktické zkušenosti, které jim umožňují úzce spolupracovat a sdílet nápady s mentory a kolegy.
Open Air výstava představuje oceněné fotografie a je prvním zastavením ze série fotografických prezentací výsledků NO BORDERS AWARD v zemích V4. Výstavu doprovází tištěný katalog a online verze, která je ve své digitální podobě inkluzivní platformou pro mezinárodní kulturní výměnu, umožňuje získat vhled do fotografovaných příběhů a témat a usnadňuje mezikulturní výměnu.
NBA napomáhá rozvíjet smysluplný dialog, porozumění a slouží jako katalyzátor rozhovorů o identitě, dědictví a společných zkušenostech prostřednictvím fotografie. Projekt je financován z prostředků Visegrad Fund.
Partnerem projektu pro ČR je Kultura FM
Vlasta Smrčková a Jiřina Hamrlová | výstava obrazů V-klub výtvarníků FM
výstava obrazů V-klub výtvarníků FM
pobočka Místek, Hlavní třída 111-112, výstavní prostory studovny
Kino≈Kafé | Kuciak: Vražda novináře
Chladnokrevná vražda investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové v únoru 2018 otřásla nejen Slovenskem. Proč museli zemřít? Dokument Kuciak: Vražda novináře režiséra Matta Sarneckiho rozplétá chapadla (nejen) slovenské mafie z cenné zahraniční perspektivy a s potřebným odstupem. Divákům přináší nikdy nezveřejněné záběry, málo známé informace a také autentické rozhovory s rodiči Jána a Martiny i s obhájcem hlavního obžalovaného podnikatele Mariana Kočnera. Unikátní policejní záběry a materiály vrhají na celý případ nové světlo. Pět let po šokujícím zločinu míří do kin dokument Kuciak: Vražda novináře s dosud nezveřejněnými materiály. Příběh oligarchů, zkorumpovaných soudců, samolibých podnikatelů, prohnilé policie a bezskrupulózních politiků připomíná zápletku rafinovaného thrilleru. Smutným faktem však zůstává, že takto krutá byla a je skutečnost sama. Film se detailně zabývá nejen vraždou Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové, ale i následky této dramatické události, která na Slovensku vyvolala největší protesty od pádu komunismu. Ke zlomovým okamžikům patří chvíle, kdy ředitelka a zakladatelka investigace.cz Pavla Holcová, která s Jánem Kuciakem dlouhodobě spolupracovala například na odhalování vlivu italské mafie na Slovensku, získá od nejmenovaného zdroje utajenou vyšetřovací složku k danému případu. Ta zahrnuje zabavené počítače a zašifrovanou komunikaci údajného strůjce celé tragédie: podnikatele úzce spjatého s vládnoucí politickou stranou. Ve spolupráci s redakcemi slovenských médií vzniká tzv. „Kočnerova knižnica“. Novináři při pročítání zašifrovaných zpráv zjišťují, že země se zmocnili zkorumpovaní oligarchové, soudci, policisté a vládu tvoří mafie. Nastává čas zúčtování… „Natáčení dokumentu pro mě byla jedna z nejtěžších ale zároveň i jedna z nejdůležitějších životních zkušeností. Procházet znovu a znovu poslední hodiny života Jána a Martiny, dívat se, jak se prokazují ty nejtemnější hypotézy, které jsme o fungování Slovenska a slovenské justice s Jánem měli, bylo velmi vyčerpávající,“ říká jedna z protagonistek filmu, novinářka Pavla Holcová. „Demokracie je citlivá a choulostivá záležitost, je křehká a není samozřejmostí na Slovensku, ani nikde jinde. Příběh vražd Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové ukazuje na prorezlý politický systém, který umožnil průchod brutalitě. Vraždy odhalily ztrouchnivění samého jádra institucí, jejichž úkolem je hlídat demokratické principy,“ říká dánský režisér Matt Sarnecki.
DK / ČR / USA | dokumentární | 12+ | slovensky | 102 min. | 130 Kč
RENESANČNÍ ČLOVĚK FERDIŠ DUŠA
Ferdiš Duša byl nejen výtvarníkem, ale také velkým sběratelem. Vlastnil rozsáhlou knihovnu, ve které byly tituly z různých vědních oborů (výtvarné techniky, dějiny umění, etnografie). Měl velký soubor podmaleb na skle, sbíral výšivky, kramářské písně, keramiku, papírové betlémy atd. Věnoval se fotografování, ilustroval řadu knih. Ilustroval díla osobností moderní katolické literatury, jako byli Jakub Deml, Bedřich Konařík a František Odvalil. Svůj vztah ke Slovensku a motivu Jánošíka vyjádřil v ilustracích k Bottově Smrti Jánošíkově. Jedním z vrcholů Dušova ilustrátorského díla bylo vydání Bezručových Slezských písní z roku 1927. Významné byly jeho ilustrace pohádek Vojtěcha Martínka (U jasného plamene) a Viléma Závady (Devět pávů), kde je opět patrná Dušova bohatá a nevyčerpatelná imaginace, díky níž svým osobitým způsobem vylíčil nejen dramatičnost a náboj těchto pohádek, ale také jejich poetickou a lyrickou část.
Vernisáž ve čtvrtek 23. března 2023 v 17.00 hodin v Muzeu Beskyd Frýdek-Místek.
Výstava potrvá do neděle 18. června 2023.
FK | Terje Vigen + živý hudební doprovod Jana Žambocha
Projekci švédského němého filmu Terje Vigen, který v roce 1917 natočil proslulý režisér Victor Sjöström podle básně Henrika Ibsena, doprovodí svou autorskou živou hudbou vsetínský hudebník Jan Žamboch.
Victor Sjöström patří k zakladatelským postavám švédské kinematografie, proslul zejména podmanivým hororem Vozka smrti (1921). Ten patří k těm snímkům, jež významně ovlivnily další vývoj vyjadřovacích prostředků filmu jako takového. Drama Terje Vigen vzniklo na motivy poémy Henrika Ibsena a zachycuje destruktivní dopad napoleonských válek na mladého rybáře, jeho ženu a jejich čerstvě narozené dítě. V zoufalé snaze sehnat obživu se rybář pokusí obejít anglickou blokádu, je však dopaden a uvězněn nepřítelem – a tak se mladý muž nemůže vrátit do své rodné vesnice dříve, než válka skončí.
Jan Žamboch je vsetínský písničkář, frontman a zakladatel skupiny Žamboši, se kterou obdržel hned tři ceny Anděl za tři ze čtyř dosud vydaných alb. V loňském roce jej organizátoři projekcí Filmového klubu Vsetín oslovili s nápadem, aby opatřil hudebním doprovodem některý ze snímků tzv. němé éry. Volba nakonec padla na švédský film Terje Vigen. Jan Žamboch k práci na hudbě k snímku dodává: „Bylo zajímavé hledat ve filmu emocionální předěly a reagovat na ně. Sám jsem se občas nějakým zvukem překvapil a to mne na improvizaci baví.“ A na co by se podle autora i interpreta hudby v jedné osobě měli diváci filmu připravit? „Na hodně větrné povětří nad rozbouřeným mořem a na příběh, který má stále co říct.“
Švédský němý film Terje Vigen s živou hudbou písničkáře Jana Žambocha uvede kino při Kulturním centru Frýdlant nad Ostravicí v neděli 26. března, Kino Vlast Frýdek-Místek v pondělí 27. března a moravskoslezské miniturné vsetínského hudebníka vyvrcholí v úterý 28. března v Kině Kopřivnice. Všechny tři projekce proběhnou v rámci programu místních filmových klubů, jež ve Frýdlantě, Frýdku-Místku a Kopřivnici úspěšně působí a jsou aktivními členy Asociace českých filmových klubů.
Autorem fotografií ze vsetínského uvedení filmu s živou hudbou (v náhledu) je Pavel Kotrla.
SWE | drama | přístupný | titulky | 48 min. | 250 / 200 Kč
Po projekce filmu s živým hudebním doprovodem následuje ještě krátký koncert Jana Žambocha - Wolf Lost in Poem.